در حال بارگذاری ...
شنبه 9 اسفند 1399
  • درباره آموزشکده

     

     

     

     

      

    آموزشکده فنی حرفه ای شهید بهشتی ارومیه زیرمجموعه دانشگاه فنی و حرفه ای در سال 1375 در مقطع کاردانی شروع به فعالیت نمود و اکثر رشته های این مرکز در رده معدود رشته ­های دانشگاه فنی و حرفه ای است که با جنسیت پسرانه منطقه شمالغرب کشور، صرفاً در این آموزشکده واقع است. در این مرکز تلاش گردیده محوریت کلیه دروس در راستای کارآفرینی و اهداف راهبردی اشتغال و کاریابی تنظیم گردد. آماده سازی محیط آموزشی مناسب همزمان با سرلوحه قرار دادن آینده شخصیتی، تحصیلی و حرفه ای دانشجویان و سرلوحه قراردادن امور فرهنگی و اخلاقی( تربیت نیروی متخصص و متعهد) اساس فعالیت­های مدیریتی این آموزشکده می باشد. آموزه های  فنی و مهارتهای حرفه ای ارائه شده در کارگاه های توأم عملی و نظری آن در حدی است که در بازار کار و صنایع تولیدی دانش آموختگان ، به سهولت جذب کار و فعالیت های اشتغال زا می شوند. روش­ها و محتواهای درسی و رویکردی اغلب رشته های آن ضمن بهره مندی از  امکانات آزمایشگاهی، عملیات کارگاهی  و شیوه های نوین آموزش الکترونیکی، تناسب بالایی با نیازهای عملی و نظری صنایع و واحدهای تولیدی در کشور دارد. فرآیندهای آموزش عملیات کاربینی، کارورزی، کارآموزی و کارآفرینی آن عمدتاً در سطحی است که دانش آموخته این مرکز در شرایط عدم تمایل به ورود به  بازار کار و تولید با طی دوره های مصوب دیگر در کانونهایی  چون مراکز رشد و پارک های علم و فناوری رهنمون می شود. برخی زمینه های فراهم شده در این آموزشکده در راستای آماده سازی دانشجویان برای موفقیت و سرآمدی در این دوره ها است.

     محتوای آموزشی برخی دروس رشته های آن به اندازه ای دارای بار علمی، فنی و حرفه ای بالایی است که در صورت حمایت،  هدایت و جهت­دهی صحیح می­تواند سهم مشخصی را در سرآمدی دانشگاه فنی و حرفه ای بخود اختصاص دهد. به عبارت دیگر پتانسیل ها و ظرفیت های متنوع آن در ترازی است که در شرایط مدیریت اصولی و همکاری و همدلی؛  بخوبی می تواند دانشگاه را در رساندن به اهداف تعریف شده خود یاری رسانده و در ظهور و بروز آن بعنوان یک دانشگاه نسل سوم کارآفرین اثرگذار در تحقق اقتصاد مبتنی بر دانش، نقش مؤثرتری در منطقه و کشور ایفا نماید.  

    در حال حاضر با داشتن قریب به 820 دانشجو در 6 رشته­ در مقطع کاردانی ( صنایع غذایی[کنترل کیفیت مواد غذایی] ، تأسیسات [ حرارت مرکزی و تهویه مطبوع ] ، کامپیوتر [ نرم افزار کامپیوتر] ، صنایع شیمیایی ، گرافیک و مکانیک خودرو ) و 5 رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته ( مهندسی علوم و صنایع غذایی ، مهندسی تکنولوژی صنایع شیمیایی ، مهندسی تکنولوژی تأسیسات حرارتی و برودتی ، مهندسی تکنولوژی

     مکانیک خودرو و گرافیک- ارتباط تصویری ) به فعالیت خود ادامه می دهد. این آموزشکده دارای کارگاه مکانیک خودرو ، کارگاه تأسیسات ، کارگاه گرافیک و چاپ سیلک ، کارگاه آبکاری ، کارگاه الکترونیک ، آزمایشگاه آنالیز شیمیایی و میکروبیولوژی مواد غذایی ، آزمایشگاه صنایع شیمیایی ، سایت کامپیوتر می باشد. همچنین این مرکز مجهز به کتابخانه ، زمین چمن مصنوعی فوتبال ، زمین والیبال ، آمفی­تاتر و خوابگاه دانشجویی می باشد.

     سایت شماره 1و2 آموزشکده فنی شهید بهشتی (پسران شماره 2)

    سایت شماره 1 آموزشکده شهید بهشتی (پسران شماره 2) واقع درمیدان آزادی ، بزرگراه شهید باهنر و سایت شماره 2 بنام (شهریار) واقع در شهرک شهریار میباشد. فاصله مکانی این دو سایت از یکدیگر 7 کیلومتر و فاصله زمانی آنها 14 دقیقه میباشد

     

    معرفی رشته های آموزشکده

    رشته مکانیک خودرو

    با توجه به گسترش روزافزون صنایع خودرو و مرتفع نمودن نیازهای حمل و نقل،تولید و نگهداری اصولی خودرو یکی از ملزومات زندگی انسان گشته و همانگونه که باید در چرخه­ی تولید ، خودرویی کم هزینه و با بهره وری بالاتر تولید شود، در عرصه­ی نگهداری و سرویس اتوموبیل نیز به متخصصین آشنا با صنعت خودرو، مجرب و توانا برای تعمیر و نگهداری اصولی آن ضروری است. لذا با توجه به تولید انبوه و بسیار متنوع خودرو در جهان اهمیت رشته مکانیک خودرو بیش از پیش مشخص می گردد. هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با محاسبات فنی، رسم فنی، سیستمهای مولد قدرت ( موتورهای بنزین سوز ، CNG ، دیزل ) ، انتقال قدرت (گیربکس و دیفرانسیل) شاسی و بدنه (سیستم تعلیق، اطاق، تجهیزات رفاهی و ایمنی سرنشین و سیستم برق اتومبیل) ، باز و بستن و عیب یابی و رفع عیب خودروها ، تکنولوژی موتورهای دیزلی و سیستم سوخت رسانی انژکتوری و ... آشنا می شوند.

     

    مشاغل قابل احراز فارغ التحصیلان این رشته عبارتند از :

    - کارشناس فنی نمایندگی های مجاز خودرو اعم از ایران خودرو ، سایپاو...

    - سرپرست کارگاه تعمیرگاه­های بزرگ

    - مربی آموزشی مراکز آموزشی سازمان فنی و حرفه ای و شرکت های خودرو ساز

    - کارشناس امورفنی مراکز خدمات پس از فروش خودروسازها

    - کارشناس گارانتی و کارشناس فنی و مهندسی در مراکز خدمات پس از فروش خودروسازها

    - کارشناس ارزیاب شرکت های بیمه

    - مدیریا کارشناس تولید شرکت های تولیدی قطعات یدکی

    - کارشناس ارزیاب خدمات پس از فروش وزارت صنایع و معادن

    - بازرس و کارشناس دفاتر منطقه ای شرکت های خودروساز

    - کارشناس فنی مراکز تعمیرگاهی بنزینی و دیزلی تعمیرگاه های موسسات و اداره جات دولتی خصوصی و نظامی

    - کارشناس فنی مراکز معاینه فنی

    - توانایی ایجاد تعمیرگاه خودرو در رشته مکانیکی ،جلوبندی،سیستم های برقی و عیب یابی خودرو

    -رشته مهندسی تکنولوژی صنایع شیمیایی

     هدف این دوره تربیت نیروی انسانی متعهد و کارشناسی است که بتواند کارگاهها و آزمایشگاههای مرتبط با صنایع شیمیایی را راه اندازی ، سرپرستی و کنترل نماید و همچنین در بخشهای مختلف صنعت به نحوه انجام فعالیت تکنسین های صنایع شیمیایی نظارت داشته باشد.

    مشاغل قابل احراز فارغ التحصیلان این رشته عبارتند از :

    - مدیریت کارگاهها و آزمایشگاههای رنگ ، لاستیک ، پلاستیک ، مواد آرایشی ، پاک کننده­ها ، آبکاری ، سموم و دفع آفات ؛

    -کارشناس فرآیند جداسازی و بازیافت مواد شیمیایی در واحد های تولیدی ؛

    - کارشناس صنایع نفت، گاز و پتروشیمی؛

    - کارشناس صنایع شیمیایی( انواع اسیدها ، بازها ، نمک­ها و کمپلکس­ها )؛

    - کارشناس صنایع کانی غیر فلزی (تولید سیمان، بتن ،گچ، شیشه، سرامیک و غیره)؛

    - کارشناس صنایع سلولزی (کاغذ ، پنبه ، مقوا و چوب)؛

    - کارشناس صنایع غذایی و دارویی ؛

    - کارشناس صنایع فرآوری چرم و پوست؛

    - کارشناس تصفیه آب و پسابهای صنعتی وغیره ؛

    - کارشناس بازیافت و فرآوری انواع ضایعات سلولزی ، فلزی و پلاستیکی و لاستیکی . 

     رشته گرافیک- علمی-کاربردی ارتباط تصویری

    هدف از جذب دانشجو در رشته گرافیک (مقطع کاردانی) کشف استعدادهای برتر در زمینه طراحی و ارتباط تصویری می­باشد . کافیست شخص این رشته را با عشق و علاقه انتخاب نماید ، کسب مهارتهای لازم به صورت تئوری و عملی در دانشگاه بسترسازی گردیده است و دانشجویان طی دوران تحصیل با مبانی هنرهای تجسمی ، طراحی ، پایه و اصول صفحه آرایی ، رنگ شناسی ، مبانی تصویر سازی ، خط در گرافیک ، خوشنویسی ، چاپ دستی ، عکاسی آشنا می شوند.با ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ناپیوسته فارغ التحصیلان میتوانند در زمینه های  ذیل مشغول به کار شوند .

    - طراح و گرافیست

    - تاسیس کارگاه چاپ سیلک و افست

    - طراحی مبلمان شهری

    - طراحی گرافیک محیطی و المانهای شهری

    - نقاشی دیواری و چیدمانهای هنری

    - مشاور امور تبلیغاتی

    - چاپ و بسته بندی

    - طراحی جلد کتاب و مجله

    - انتشارات و مطبوعات

    - تصویر سازی و صفحه آرایی کتاب کودک

    - طراحی پوستر ، بروشور،کاتالوگ و .....

    - طراحی آگهی و تابلو های تبلیغاتی

    - طراحی تیتراژ برنامه های تلویزیونی

    - طراحی نشانه و تمبر و اسکناس

    - طراحی تیزر (فیلم های تبلیغاتی)

     

     

     رشته کامپیوتر نرم افزار کامپیوتر

    در دنیای امروزی پل ارتباطی علوم فنی ، مهندسی و پزشکی توسط ارتباطات نرم افزاری و سخت افزاری میسر میگردد.رشته کامپیوتر این امکان را فراهم ساخته است که بتواند تمام علوم کاربردی را به یک نقطه مشترک رهنمون نماید ، پیشرفت علوم مختلف در گرو تعامل توانمندی های حاصل شده در زمینه های نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر جهت حصول نهایی بسیار حائز اهمیت است . نقش بی بدیل رشته کامپیوتر پیشرفت های چشمگیر در علوم مهندسی ، پزشکی و بخش صنعت را به ارمغان آورده است .

    ادامه تحصیل فارغ التحصیلان دوره کاردانی این آموزشکده در رشته های مهندسی ( نرم افزار ، سخت افزار ، فناوری اطلاعات ، شبکه های کامپیوتری ، مدیریت سیستمهای اطلاعاتی و امنیت اطلاعات ، تجارت الکترونیک ، مهندسی پزشکی و سیستمهای چند رسانه ای ) امکان پذیر می باشد .

    توانمندی و مشاغل قابل احراز فارغ التحصیلان این رشته عبارتند از :

    - آشنایی با سیستم کامپیوتری ( نرم افزاری ، سخت افزاری )

    - آشنایی با سیستمی که باید روی آن برنامه ریزی صورت گیرد .

    - تجزیه و تحلیل صحیح موضوع .

    - عیب یابی کامپیوترها و سیستمهای کامپیوتری و رفع عیوب .

    - اجرای طرح های کامپیوتری ، نصب ، آزمایش و آموزش

    - پشتیبانی و نگهداری سیستمهای نرم افزار شامل شناسایی خطاها ، رفع خطاها و افزودن امکانات جدید به سیستم ها

    رشته مهندسی تکنولوژی تأسیسات حرارتی و برودتی

    سیستم تاسیسات در همه ساختمانهای (مسکونی ، اداری و تجاری و..)  از مهم ترین و حیاتی ترین بخش ها می باشد و همیشه به متخصصان آن نیاز است. متخصصان تاسیسات معمولا درآمدهای خوبی دارند، به خصوص اگر به صورت مستقل کار کنند. وظایف یک مهندس تاسیسات میتواند یکی از موارد ذیل باشد ، طرح و محاسبه و تحلیل نقشه های تاسیساتی ساختمان ، طراحی، اجرا و نظارت بر لوله کشی و تاسیسات گاز خانگی و تجاری ، لوله کشی انواع آب سرد و گرم در ساختمان (اتصال انواع لوله ها، انجام لوله کشی آب، فاضلاب و نصب وسایل بهداشتی) ، راه اندازی و تعمیر سیستم های حرارت مرکزی با آب گرم (شوفاژ) و ...، راه اندازی و تعمیر دستگاه های سردکننده خانگی و تجاری ، نقشه کشی سیستم تاسیسات مکانیکی ساختمان ، راه اندازی و تعمیر تاسیسات گرمایی ، جوشکاری گاز و برق ، راه اندازی و تعمیر سردخانه ها ، طراحی ، نصب و راه اندازی و تعمیر تجهیزات و سیستم استخرها و ...

    مشاغل قابل احراز فارغ التحصیلان این رشته عبارتند از :

    - طراح و محاسب سیستمهای حرارتی و برودتی در دفاتر مهندسی مشاور و دفاتر فنی .

    - سرپرست کارگاه پروژه­های اجرای تهویه مطبوع .

    - سرپرست کارگاه پروژه­های اجرای تبرید و سردخانه .

     

    رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی

    رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی به رشته­ای از علوم اطلاق می­شود که خصوصیات فیزیکی و شیمیایی محصولات غذایی را مورد توجه قرار داده و امر جمع آوری ، عمل آوری ، تبدیل ، تکمیل ، بسته بندی ، نگهداری و حمل و نقل مواد و محصولات غذایی را مورد بررسی قرار میدهد. این رشته باعث ایجاد مهارت در انجام آزمایشهای مربوط به کنترل کیفیت و نظارت بر خطوط تولید مواد غذایی و نگهداری آنها از طریق اعمال روشهای نوین می­باشد.

    مشاغل قابل احراز فارغ التحصیلان این رشته عبارتند از :

    - مدیر واحدهای صنایع غذایی.

    -  مسئول فنی کارخانجات صنایع غذایی.

    -  مسئول کنترل کیفیت کارخانجات صنایع غذایی ، جهت اداره خطوط تولیدی و نظارت فنی ، تخصصی و کیفی آنها.

    -  استخدام در ادارات مرتبط با تولید مواد غذایی ( اداره نظارت بر مواد غذایی – سازمان استاندارد وزارت صنعت معدن تجارت وزارت جهاد کشاورزی – دانشگاه و....)

    - بعنوان کارشناس جهت همکاری و کمک در امور آموزشی – تحقیقاتی .

    - کارشناس تولید ، تحقیق و توسعه ، آزمایشگاه آنالیز مواد غذایی (میکروبی – شیمیایی)

    - مشاورکارخانجات تولید مواد غذایی (احداث شرکت های مشاور – فروش مواد اولیه – بازاریابی محصولات و ...)

     

     محتوای آموزشی برخی دروس رشته های آن به اندازه ای دارای بار علمی، فنی و حرفه ای بالایی است که در صورت حمایت،  هدایت و جهت­ دهی صحیح می­تواند سهم مشخصی را در سرآمدی دانشگاه فنی و حرفه ای بخود اختصاص دهد. به عبارت دیگر پتانسیل ها و ظرفیت های متنوع آن در ترازی است که در شرایط مدیریت اصولی و همکاری و همدلی؛  بخوبی می تواند دانشگاه را در رساندن به اهداف تعریف شده خود یاری رسانده و در ظهور و بروز آن بعنوان یک دانشگاه نسل سوم کارآفرین اثرگذار در تحقق اقتصاد مبتنی بر دانش، نقش مؤثرتری در منطقه و کشور ایفا نماید.  

      

     





    نظرات کاربران